söndag 7 juni 2009

Det där långa inlägget om musik och vänner och val och lite annat

Undrar om Naturhistoriska öppnar sin val för besökare en dag som denna... Det borde de ju.

Vaknade upp på soffan i morse, som så ofta förr efter att jag har varit ute och svirat. Jag kommer hem, trött som tusan, tänker "jag ska bara vila lite innan jag gör mig redo för sängen", lägger mig på soffan och vaknar där fullt påklädd 6 timmar senare. Men det är väl ok antar jag, 6 timmars sömn är ju 6 timmars sömn oberoende av plats liksom. Jag känner mig hyfsat pigg idag ändå.

Tänkte berätta lite för er om min göttiga helg. Har träffat en massa fina människor. I fredags gick jag på after work med Linda, aka Jennys Linda. Senare mötte vi upp med Johan och så lämnade Linda oss för att sova. Hon skulle upp och jobba på kärnkraftverket på lördagen. Hur coolt är det inte att jobba med att städa på ett kärnkraftverk? Riktigt coolt om du frågar mig. Jag och Johan drog i alla fall vidare till en av partybåtarna i denna hamnstad, Styrbord Babord. Där var det göttig musik och ett svettigt dansgolv. Ganska fint. Kvällen slutade på ett tillfredsställande sätt.

Lördag var det igår. Då var mor, far och hund i stan för att fira brollan som fyllde år här om dagen. Vi åt massor med god mat, det var fint. Och så hade mamma och pappa med sig lite möbler som jag samlat på mig hemma hos dem - en stringhylla från farmor, pappas fåtölj som han vann i ett lotteri på 60-talet + ett litet sidobord/byrå typ med matchande spegel som mamma har hittat åt mig på loppis, 50-60-tal också. Fiiiint! Fåtöljen matchar så otroligt bra i färg med min lurvmatta, plaststol och tyget på väggen. Typ petrol/grönt. Fint som snus.

Efter brorfirandet och föräldrarnas avfärd åkte jag till Lovisa. Vi skulle på gratisfestival i hennes hoods och se David Fridlund! Kan det bli bättre va? Skulle inte tro det. Finaste David bjöd på lite nya låtar, lite gamla låtar och lite D&tC-låtar. Glued to the light och On all american winds. Håret ställde sig upp på armarna och jag och Lovisa skrålade med för full hals, äldst som vi var bland alla små indiekids. Fint vare, väldigt fint. Rys-fint. Efter spelningen sålde David en skiva med samlade demos från åren som gått. Det är ju fint att man fortfarande blir igenkänd (David: "Hej. Hej, dig känner jag ju igen! Vi har ju setts några gånger på Pustervik" hihihi)...och att man (dvs jag och Lovisa) blir helt fnittrig och glad efter att ha fått tala om för sin all time favourite hur bra han är.

David och hans fruga Sara


Jag lyckades filma 40 sek av On all american winds.
Skakigt. Sen gick det inte mer, var ju tvungen att
koncentrera mig på att lyssna, sjunga och rysa.

Sen var det ju en sån där fotbollsmatch igår som man tydligen skulle se. Jag och Lovisa tog oss till en pub vid Redbergsplatsen där Jonas, Luca och Audrey mfl. hängde och såg slutet av den. "Vi" förlorade. Jag kunde inte bry mig mindre. Efter matchen åkte Lovisa hem, men jag följde med mina gamla ostkupanvänner in till stan. Efter en öl på Club Social (f.d. Uppåt Framåt, som nu verkar en aningens mindre pretto-indie) gick vi till Sticky och Evren slöt upp också. Så fint att se dem igen, det var alldeles för länge sen! Jonas kusin Emma var med också och hon var en riktigt skön prick (haha, va?). Det blev en del dansa och mycket snacka. Stackars Evren måste åka till Turkiet för obligatorisk militärtjänstgöring. Lumpen i Turkiet är inte riktigt som lumpen i konfliktfria Sverige. Det suger och jag hoppas verkligen att han ska slippa. Men åh, de är så bra mina ostkupianer. Saknar verkligen Samira också. En tripp till Stockholm snart är obligatorisk. Och till Umeå. Tyvärr är det så jäkla dyrt så jag vet inte hur det ska gå till... Och London. Och Norrköping. Och Örebro. Jenny kommer snart hem och hälsar på iaf!

Men ja, en fin helg har jag haft, med mycket fina människor.
Idag ska jag rösta i Gamlestadens medborgarhus. Det ska bli lite mysigt sådär.

Annars då. Jag är inne i en musiklyssnarperiod. Det är fantastiskt. Och Spotify är guds gåva till mänskligheten! Jenny, jag lyssnar till och med på Almedal nu! Och lite Honeydrips och My Darling YOU! Och Bye Bye Bicycle (deras singel Navigation är verkligen skitbra!). Är du stolt över mig? Men åh så mycket bra musik som kommer ut bara ur denna vackra hamnstad. Här är några låtar ur min Göteborgspop playlist just nu:

Pats - Kyss mig igen
Almedal - Krokusvägen
The Honeydrips - (Lack of) Lo
ve will tare us apart
Bye Bye Bicycle - Navigation
Joel Alme - Always on my mind
Portrait Painter(s) - Forgive/Forget
Skansros - Ett sätt att se på saker

Så sammanfattningsvis kan jag säga att denna helg har handlat om två av mina favoritgrejer här i världen: musik och fina människor.

Nu borde jag ta en dusch och laga mat. Jag är hungrig. Och smutsig?

PS. Makthaverskan - Josef kan få vara låten som representerar min fredag.
Fan. Ram di dam är ju också bra.

PUSSHEJ!

2 kommentarer:

David F sa...

Haha! Klart jag känner igen dig, du kan vara den som varit på flest spelningar (i göteborg i allafall).
Kul att du kom på picknick!
Ha det fint
/David

Pernilla sa...

Håller med om att David var såå bra och Sara med förståås =)