torsdag 15 mars 2007

Torsdag och resten av mitt liv

Nejmen hallå!
Ikväll tar jag ledigt efter en pluggvecka och tänkte därför ägna mig åt lite bloggning!

I måndags var jag en kort sväng på stan efter skolan och plockade upp två olika gratismagasin: People Sverige och Rodeo. När jag kom hem satt även det nya ELLE-numret fastkilat i mitt brevinkast och väntade på mig. Alltså hade jag tre modemagasin att förkovra mig i. Inte för att jag hade tid med det, men jag bläddrade i alla fall igenom People och Rodeo. I Rodeo fanns en artikel om kontorslokaler och de som jobbade i dessa, en massa designers, illustratörer, AD:s, etc. Och fy vad jag blev sugen på att helt ändra inriktning, gå i min mors fotspår och söka mig till Beckmans eller någon annan konstnärlig utbildning och sedan jobba med mode eller någonting annat KREATIVT i resten av mitt liv! Fast sen kom jag på att jag nog ändå är på rätt väg. Att ett jobb i museebranschen faktiskt kan vara hur kreativt som helst och att det till och med kan leda vidare till någonting annat. Bara för att jag utbildar mig för att jobba med museer behöver det inte innebära att jag i framtiden inte kan jobba med något annat kreativt. Naturligtvis inte!

Såhär ser min framtid ut (man får väl drömma i alla fall?): först börjar jag jobba på något museum, vilket som helst, med vad som helst från receptionsjobb till guidning. Därmed har jag min fot inne, så att säga. Sedan jobbar jag mig innåt (snarare än uppåt liksom) och hålla på med mer kreativt arbete, utställningar och liknande. Efter det ska jag jobba mig vidare och hamna på Röhska Museet, exempelvis, och få arbeta med modeinriktade utsällningar. På fritiden ska jag hela tiden nära min kreativitet och sy, rita, shoppa (höhö). Ja, men vem vet var man kommer att hamna! Men visst skulle det vara fantastiskt roligt att jobba med någonting kreativt och gärna någonting som har med design eller mode att göra. Framtiden är full av möjligheter! Haha, nej, men på riktigt, jag är positiv och ser (i alla fall för tillfället) mycket fram emot att börja jobba.

Tjo, that's that. Jag ska försöka mig på ett till inlägg idag, ambitiöst och bra, om mode, stil och Marit Bergman!


---------


Edit, några timmar senare: Suck, är det inte lite ironiskt ändå? Här finns det miljarders med föräldrar som konstant är på sina barn och tjatar på dem att de ska utbilda sig till någonting konkret och bli någonting (läkare, lärare, apotekare, blahablaha, inte vet jag), istället för att bara ägna sig åt "flummerier" och kreativa saker (konstnärer, designers, etc) och så går jag istället och blir museetant när jag har både mor och far med tok-kreativa yrken/utbildningar? haha. ok, ok, som sagt så behöver ju inte ett museeyrke vara en motsatts till kreativitet, och visst, min pappas yrke är ju ett typiskt "konkret" och bra yrke samtidigt som det är kreativt, och ja, min mamma har ju också till slut skaffat sig en fast anställning med eget kontor och shit. Men ändå. De hade inte direkt klagat om jag faktiskt hade valt att söka in till tex. Berghs, Beckmans eller HDK (nu bortser vi dårå från att min chans att komma in skulle ha varit minimal), som många andra föräldrar kanske skulle ha gjort. Blöööö, jag vill ha min mammas utbildning istället! haha. Äh, herre jösses. Klockan är 02.30 nu. Jag måste verkligen, verkligen sova!