onsdag 10 december 2008

Oops

Det har gått över en månad sen senast. Dåligt!
Fast jag orkar inte riktigt skriva någonting helt vettigt nu heller. Jag tänkte svara på frågorna i en utmaning jag fick av Linda för länge sen, men det orkar jag inte heller, haha.
Jag borde nog skita i det här helt och gå och lägga mig istället :)

Hm, nämen...vad kan vi säga då. Snart är det jul, vilket är helt galet. En vecka kvar på jobbet innan dess! Fem arbetsdagar för mig... Knas! Och efter jul jobbar jag ju inte ens två månader...om jag inte får förlängt vill säga, men i så fall blir det nog inte mycket. Känns väl sådär. Men jag tänker att jag ska söka lite helgvärdsjobb på diverse museer och kanske nåt mer och så skriva klart min uppsats. Kanske har jag jobbat tillräckligt länge för att få A-kassa? Det skulle ju kännas lite tryggt iaf, även om det inte är så skoj. Ska kolla upp det.

Men uppsatsen vill jag verkligen skriva klart! Speciellt efter vår arbetsplatsträff idag. Hade möte från 9 till 12... Sjukt långt. Men då gick vi igenom en medarbetarenkät vi fyllt i om hur vi trivs på arbetsplatsen och så, och det diskuterades bland annat om vår yrkesroll - varför gör vi det jobbet vi gör? Vilket uppdrag har vi egentligen? Varför finns museer till? Det vill säga - just sånt som jag tar upp i uppsatsen och som jag tycker är så himla intressant. Pepp pepp!

Tråkigt är ju att jag känner mig jävligt pepp på jobbet just nu, har fått undan en del trist och jobbigt och har en massa bra idéer om vad jag vill göra och som jag också ska göra. Vi skulle göra en film tänkte vi, men det projektet lades ner - resultatet skulle inte bli tillräckligt bra för att vara värt jobbet. Men jag har hunnit samla in en massa material redan, som det kändes väldigt trist att bara lägga åt sidan. Så det ska jag istället göra ett visningsmaterial av, ett manus till visningar utomhus i Kvarnbyn. Kan nog bli riktigt bra. Dessutom kan det sedan användas tillsammans med de bilder jag plockat fram i ett bildspel eller liknande... Nån gång i framtiden. Det känns bra. Dessutom är jag lite involverad i arbetet med nästa utställning. Jag känner mig helt enkelt väldigt inspirerad och peppad över att jobba just nu och över arbetet vi har att göra med att utveckla museet nu när vi går in i en ny fas med ny chef.

Dessutom har jag hoppat in lite för vår pedagog som har varit sjuk den senaste veckan - 3 visningar hittills och en imorn. Skitroligt! Den första visningen var för en busig 2:a-klass och väldigt improviserad. Visning nummer två hann jag inte heller förbereda så mycket, men den senaste, igår, hann jag förbereda bättre så jag kände mig säker och då var det hur kul som helst :) Så imorn ska jag göra en likadan visning för deras paralellklass. Jag erbjöd mig att hoppa in, så Malin hinner ikapp nu när hon är tillbaka på jobbet igen. Så är det ju bra träning för framtida jobb också...

Men det är ju så jävla surt att jobba i en bransch och sektor helt utan pengar. När vi gick igenom medarbetarenkäten idag så kommer det ju hela tiden på tal hur mycket övertid alla har och hur många som har det slitigt och har tokigt mycket på sitt bord... Och där sitter jag och VET att jag skulle vara en så bra avlastning, och att alla andra tycker det också, och så finns det inte resurser att anställa en själ till. Nä, nu ska man ju spara ännu mer på grund av den här jävla finanskrisen dessutom. Ursäkta mitt språk. Men det suger så hårt. För det går ju jävligt bra för museet liksom. Vi gör massa bra grejer, det kommer fler och fler besökare... Men kultur ska det ju per automatik inte satsas på. Kultur och Fritid har ju en så löjligt liten del av kommunens budget, och under KoF har ju museet minst budget såklart. Där går pengarna till att bygga nya sportanläggningar. Som självklart är jätteviktiga också och som utnyttjas av massa folk. Men vad fan... Yadayadayada.

Optiker ska man tydligen jobba som. Där finns det jobb, det stod i Metro idag. Och jag tycker ju om glasögon, det är fint. Man kanske skulle sadla om?

HUR SOM HELST

Förra helgen var ju crazy. Särskilt torsdagen. Jag och miss J har fått en ny rolig bekanskap, haha. Lördagen blev också rätt...blöt. Fia och Gunnel och gänget hade en fin fest på Underjorden. Tur att jag bor granne med stället så jag hade kort hem...för det var lite vingligt där...eh.

Och helgen dessförinnan är ju inte att förglömma, för då fyllde jag 24 och hade lite människor på besök. Trevligt värre, även om vissa fattades (vissa Norrköpingsbor och Örebroare och såna...). Men jag hade finbesök från Ume iaf, vilket var niiiiice.

Nu är det dags för denna hårt arbetande kvinna att sova! Imorn är min sista jobbdag denna vecka, vilket är knäppt för veckan har knappt hunnit börja. På fredag är det after work med arbetskamrat + studieledig arbetskamrat + eventuellt mammaledig arbetskamrat. Egentligen har vi blivit kommenderade av chefen att gå till Grill del Mundo, men vi får la se. På lördag blir det 18-årsklubb av bästa slag och sen är det snart sista jobbveckan innan jul! Knas! Då blir det julgröt på Gunnebo slott och julfika på museet och sen har Jenny hejdåfest och Jockeee inflyttningsfest i kombination. Sen ska jag ta tåget till Kungsör och sen är det JUL!

GOD JUL liksom! Snart iaf. Happy Nobel och Glad Lucia så länge.

NU SOOOOVA! Natti!

PS. Hahaha, lite roligt att jag skrev mitt typ längsta inlägg nånsin när jag egentligen inte orkade skriva alls...ibland får man flow. Om ni orkat läsa ända hit - grattis! Ni får en puss!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Alla som röstar på alliansen i nästa val är kulturförädare. Elller förädare i största allmänhet faktiskt. Så fort det blir finanskris så ska "mindre betydelsefulla" ting bli icke prioritet. Så som kulturen, jämställdheten och andra viktiga tinga, saker som politikerna alltid lyckas skyffla under mattan för man måste satsa på så mycket annat. Rasera hela vårat värdelösa ekonomiskasystem istället. Börja om från början, börja om från nytt (ja dansbandsreferenser är poppis). Vi lever i en låtsasvärld av siffror i datorer och aktier. En nervös bostadsmarknad i USA kan rasera hela den globala ekonomin. Redan utsatta drabbas hårdast och arbetar- och medelklassen i USA ska helt plötsligt punga ut sina skattepengar till VDbonusar och aktieutdelningar. Sjuka värld försvinn, för du finns inte. Ett ekonomisk system som bygger på spekulationer och nervösa magar. Vill man ha det? Och helt plötsligt när det visar sig att systemet inte funkar så bra som det är tänkt... Då helt plötsligt ska staten gå in och rädda! Då duger staten och tryggheten. Nu helt plötsligt är det staten som för vara förälder och torka upp den spilda mjölken med sina räddningspaket för den privata sfären så att vi medborgare inte ska drabbas ännu värre och för att inte tala om de stackars aktieägarna och gubbarna med makt och förväntade bonusar.

Nej men det var bara det jag ville säga.

Kontentan är du borde givetvis få vara kvar på Mölndals Museum och kultur är viktigt för ALLA. Det vill säga - gratis kultur för alla. Åtminstone de kommunala, statliga och regionala museer som finns! Kultur ska inte vara en klassfråga.

Eh ja men som sagt.

Jobb till Clara! Du är bra. Puss

/Fia

Anonym sa...

Håller helt med Fia där.

Man räknar också barn i siffror..nu ska det in med fler barn i grupperna. Man har inte råd med annat. Ett barn under tre år behöver 0,2 personal..är man över 3 år behöver man istället för 0.15 bara 0.12 har politikerna bestämt. De är så sjukt alltihoppa. Vi har en treåring som kräver minst 1,0 personal..hur fan kan politikerna bestämma sådana här saker? Vår vikariepool läggs ner, precis som vårt avlösarteam vid planeringar.

Många fler barn, mycket mindre personal, ingen tid för planering av pedagogisk verksamhet. Jag känner en del förskollärare som snart ger upp. Känns tryggt inför framtiden.....

Vad jag vill ha sagt är att vår branch också går en riktigt kass framtid tilmötes. Tack och lov att jag drar härifrån, annars hade jag blivit utbränd.

heja oss Clara..kulturarbetare o förskollärare!

/Jenny

girlfriendinacoma sa...

AMEN! Fy fan vad ni (vi) är bra ändå. Ja, sjuka värld. Prioriteringarna är ju så snedvridna att man blir mörkrädd. Man tycker ju att någon snart borde inse att människor har ett större värde än kapital...

Jag älskar er mina kloka och visa vänner!